OGÓLNE WARUNKI O
ŚWIADCZENIE POMOCY PRAWNEJ
1.
DEFINICJE:
Dla celów Ogólnych Warunków:
1.1. „Kancelaria” oznacza Alicja Wasiak Radca Prawny
1.2. „Kodeks Etyki Radcy Prawnego „ oznacza
Kodeks Etyki Radcy Prawnego stanowiący Załącznik do Uchwały Nr 5 VIII Krajowego
Zjazdu Radców Prawnych z dnia 10 listopada 2008 r.
1.3. "Konsument” oznacza Klienta, który jest
osobą fizyczną i na którego rzecz Kancelaria ma świadczyć Pomoc Prawną
niezwiązaną z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą lub zawodową.
1.4. „Klient” oznacza stronę Umowy, na której rzecz Kancelaria
ma świadczyć Pomoc Prawną.
1.5. „Prawnik” oznacza osobę, która ukończyła studia prawnicze.
1.6. „Ogólne
Warunki” oznaczają niniejsze ogólne warunki umowy o świadczenie
pomocy prawnej w brzmieniu ustalonym uchwałą Krajowej Rady Radców Prawnych z
dnia 6 czerwca 2009 r.
1.7. „Pomoc
Prawna” oznacza pomoc prawną w rozumieniu art. 6 ustawy o radcach
prawnych, obejmującą między innymi:
a)
udzielenie porady prawnej,
b)
sporządzenie opinii prawnej,
c)
opracowywanie projektu umowy lub aktu normatywnego,
d)
reprezentowanie osób przed sądem lub organem
administracji.
e)
„Przedmiot Umowy” oznacza ustalony Umową zakres zadań
Kancelarii stanowiących Pomoc Prawną.
1.8. „Umowa” oznacza umowę, na mocy której Kancelaria ma
świadczyć Pomoc Prawną.
1.9. „Ustawa o radcach prawnych” oznacza
ustawę z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych ( Dz.U. z 2002 Nr 123 poz. 1059 ze
zmianami).
2.
UMOWA I OGÓLNE WARUNKI
a)
Ogólne Warunki
stanowią zbiór norm uzupełniających Umowę.
b)
Ogólne Warunki
będą wiązać strony Umowy, jeżeli:
- będą stanowić załącznik do Umowy,
- zostaną przywołane w treści Umowy i doręczone drugiej stronie
przed zawarciem Umowy,
W razie rozbieżności między postanowieniami Umowy i Ogólnych
Warunków, postanowienia Umowy mają znaczenie rozstrzygające.
3.
ŚWIADCZENIE POMOCY PRAWNEJ PRZEZ KANCELARIĘ
3.1. Pomoc Prawna świadczona przez
Kancelarię oparta jest na rozumieniu przez radców prawnych i innych Prawników
Kancelarii odpowiednich ustaw, orzecznictwa oraz praktyki będących w mocy w
chwili świadczenia Pomocy Prawnej
3.2.
Późniejsze zmiany przepisów, nowe orzecznictwo lub praktyka
mogą mieć wpływ na aktualność udzielonej Pomocy Prawnej
3.3.
Kancelaria nie jest zobowiązana do aktualizowania
udzielonych porad pod kątem późniejszych zmian w przepisach i praktyce.
3.4.
Kancelaria świadczy Pomoc Prawną Klientowi zgodne z
przepisami ustawy o radcach prawnych i Kodeksem etyki radcy prawnego, na
następujących zasadach:
a)
Kancelaria nie udziela porad odnośnie meritum transakcji
inwestycyjnych, ani, o ile inaczej nie zastrzeżono, jej aspektów podatkowych,
b)
Kancelaria nie występuje w charakterze pośrednika bądź
organizatora jakiejkolwiek transakcji, chyba, że wyraźnie zastrzeżono inaczej,
c)
decyzja Klienta o przedyskutowaniu lub negocjowaniu
transakcji została- jak też wszelka decyzja o przystąpieniu do takiej
transakcji będzie- podjęta przez Klienta na podstawie jego własnej oceny
aspektów i ryzyk komercyjnych i finansowych danej transakcji
d)
żadnej porady Kancelarii ( ustnej, pisemnej czy w
jakiejkolwiek innej formie) nie należy uważać za zaproszenie lub nakłanianie
(bezpośrednie bądź pośrednie) Klienta lub kogokolwiek innego do podjęcia
działalności inwestycyjnej, oraz
e)
Kancelaria nie ma obowiązku przekazywać w imieniu Klienta
lub osób trzecich zaproszeń bądź nakłaniać do podjęcia działalności
inwestycyjnej.
4.
ZAWARCIE
UMOWY
4.1. Kancelaria i Klient mogą zawrzeć Umowę
w dowolny sposób.
4.2.
W razie zawarcia umów wielostronnych lub umowy na
rzecz osoby trzeciej w Umowie należy wyraźnie wskazać na czyją rzecz Kancelaria
ma świadczyć Pomoc Prawną.
4.3.
Umowa powinna określać
przynajmniej Przedmiot Umowy i sposób określenia wynagrodzenia Kancelarii.
4.4.
Jeżeli Umowa nie określa sposobu
wynagrodzenia Kancelarii lub jeżeli wynagrodzenie Kancelarii oparte jest na
ewidencji czasu pracy i stawkach godzinowych, Kancelaria powinna poinformować
Klienta o stosowanych stawkach godzinowych przed dokonaniem pierwszej czynności
z zakresu Pomocy Prawnej.
5.
WERSJE
DOKUMENTÓW
5.1. Kancelaria może zapoznać Klienta z
projektem przygotowanego pisma, w szczególności porady, opinii lub raportu, aby
umożliwić Klientowi zgłoszenie komentarzy.
5.2.
Klient nie może opierać się na projekcie do czasu
finalizacji dokumentu i podpisania go.
5.3.
Kolejne wersje dokumentów mogą być utrwalone na różnych
nośnikach.
5.4.
W
przypadku jakichkolwiek rozbieżności podstawą interpretacji jest podpisany
oryginał dokumentu.
6.
OBSADA
6.1. Poszczególne zadania Kancelarii w
ramach Przedmiotu Umowy mogą być wykonywane przez różnych radców prawnych oraz
innych prawników, a w stosunku do prac pomocniczych-także osoby nieposiadające
wykształcenia prawniczego.
6.2.
Kancelaria decyduje o przydzieleniu poszczególnych zadań
do odpowiednich osób i ponosi pełną odpowiedzialność za osoby wykonujące
Przedmiot Umowy w jej imieniu.
7.
PRZEPŁYW
INFORMACJI
7.1. Klient przekaże Kancelarii wszelkie
posiadane przez siebie informacje zasadnie wymagane przez Kancelarię w celu
wykonania Przedmiotu Umowy.
7.2.
Kancelaria może opierać się na informacjach otrzymanych od
Klienta
7.3.
O
ile Klient nie zleci inaczej, Kancelaria nie jest zobowiązana do weryfikacji
ani sprawdzenia jakichkolwiek informacji otrzymanych od Klienta.
8.
FAKTUROWANIE
8.1. Kancelaria dołoży starań, aby informować na bieżąco Klienta o
postępach prac i wynikach działań podejmowanych w ramach Przedmiotu Umowy oraz
o poniesionych przez Kancelarię kosztach i wydatkach.
8.2.
W braku innego uzgodnienia, Kancelaria obciąży
Klienta raz w miesiącu opierając się na prowadzonej przez Kancelarię ewidencji
czasu pracy poszczególnych radców prawnych, innych Prawników oraz pozostałych
pracowników Kancelarii ( o stawkach tych Kancelaria poinformuje Klienta
najpóźniej przy zawarciu Umowy ) oraz uzgodnionych wcześniej kosztach i
wydatkach.
8.3.
Kancelaria wystawi i prześle Klientowi faktury w
ciągu siedmiu dni od końca okresu, którego dotyczą. O ile Strony nie uzgodniły
inaczej, faktury są płatne w terminie 14 dni od doręczenia.
9.
DOKUMENTACJA
I JEJ PRZECHOWANIE
9.1. Kancelaria prześle Klientowi na jego
życzenie oryginały wszystkich podpisanych dokumentów sporządzonych w związku z
poszczególnymi sprawami.
9.2.
Klient ma prawo korzystać i sporządzać dla siebie kopie
wszystkich dokumentów sporządzonych przez Kancelarię w ramach Przedmiotu Umowy.
9.3.
Umowa nie przenosi na Klienta praw wyłącznych lub
bezwzględnych do przedmiotów tych praw powstałych w związku z Umową lub przy
tej okazji ( w szczególności praw do projektów wynalazczych, projektów racjonalizatorskich,
utworów, baz danych, tytułów lub oznaczeń indywidualizujących bądź
wyróżniających) i prawa te przysługują Kancelarii.
9.4.
W braku odmiennych uzgodnień Kancelaria może
wykorzystywać wszelkie dokumenty powstałe w związku z Umową jako podstawę do
wykonywania zadań na rzecz innych klientów.
9.5.
Kancelaria może korzystać z praw własności intelektualnej
i oryginalnych pomysłów powstałych w związku z Umową świadcząc Pomoc Prawną na
rzecz innych klientów, o ile nie narusza zobowiązania do zachowania poufności
zaciągniętego wobec Klienta.
9.6.
Po rozwiązaniu Umowy Kancelaria przekaże Klientowi
na jego wniosek całość dokumentacji Klienta związanej z wykonaniem Umowy.
9.7.
Kancelaria ma prawo zniszczyć dokumenty, które w opinii
Kancelarii nie będą potrzebne do celów prawnych, jeżeli Klient odmówił ich
odebrania i o ile nie uzgodniono, że Kancelaria przechowa te dokumenty za
określonym wynagrodzeniem.
9.8.
Kancelaria nie zniszczy dokumentów powierzonych jej
przez Klienta na przechowanie.
10. OPŁATY KOSZTY I WYDATKI
10.1.
Klient jest zobowiązany we własnym zakresie uiścić
wszelkie opłaty i należności względem sądów, organów państwowych, Usługodawców
i innych osób, jeżeli jest to niezbędne w związku ze świadczoną Pomocą Prawną.
10.2.
Koszty połączeń telefonicznych, kopiowania
dokumentów lub korespondencji mogą zostać doliczone tylko jeśli w danej
sprawie, ze względu na jej charakter, rozmiar tych kosztów będzie znacząco
przekraczać zwykłe koszty administracyjne Kancelarii.
10.3.
Klient jest zobowiązany zwrócić poniesione przez
Kancelarię wydatki, w tym opłaty i poniesione koszty świadczenia Pomocy
Prawnej, obejmujące w szczególności:
a) koszty
delegacji przy wyjazdach zleconych przez Klienta poza siedzibę Kancelarii,
b) koszty
tłumaczeń zwykłych i przysięgłych,
c) opłat
urzędowych, skarbowych lub sądowych, związanych ze sprawami Klienta,
d) w
przypadku noclegu: koszty noclegu każdej osoby w pokoju jednoosobowym w hotelu
minimum 3-gwiazdkowym.
10.4.
Zwrot kosztów podróży w ramach kosztów delegacji
jest pokrywany według następujących zasad:
a) w
przypadku przejazdu samochodem: koszt benzyny, opłat drogowych, parkingów
b) w
przypadku przejazdu koleją: bilety pierwszej klasy oraz przejazd taksówką do
miejsca świadczenia Pomocy Prawnej ( sąd, urząd, miejsce spotkania)
c) w
przypadku przelotu samolotem: bilety w klasie ekonomicznej, jeśli łączny czas
lotu w jedną stronę przekracza 5 godzin oraz przejazd taksówką do miejsca
świadczenia Pomocy Prawnej
d) w
przypadku noclegu: koszty noclegu każdej osoby w pokoju jednoosobowym w hotelu
minimum 3-gwiazdkowym.
10.5.
Jeżeli Klient wbrew uzgodnieniem nie dokonał
terminowej wpłat zaliczek, przedpłat, wynagrodzenia lub innych należności, do
których zapłaty był zobowiązany, zwalnia Kancelarię z wszelkiej
odpowiedzialności za skutki niedotrzymania terminów proceduralnych, jak również
za niewykonania lub nienależytego wykonania przedmiotu Umowy.
11. WYNAGRODZENIE
11.1.
Klient za świadczenie Pomocy Prawnej przez
Kancelarię jest zobowiązany zapłacić wynagrodzenie.
11.2.
Wynagrodzenie może być płatne w systemie
ryczałtowym, godzinowym, kwotowym, mieszanym lub indywidualnym, jak również
mogą zostać przewidziane stawki za prowadzenie majątkowych spraw sądowych lub
przed organami państwowymi. W razie wątpliwości przyjmuje się, że:
a)
system ryczałtowy dotyczy stałej obsługi prawnej i polega
na comiesięcznej zapłacie wynagrodzenia w określonej wysokości za Pomoc Prawną
świadczoną w danym miesiącu do ustalonego limitu godzin,
b)
system godzinowy polega na zapłacie wynagrodzenia
wyliczonego na podstawie ustalonych stawek godzinowych i faktycznego czasu
poświęconego na świadczenie Pomocy Prawnej,
c)
system kwotowy polega na zapłacie wynagrodzenia w
wysokości z góry określonej za Pomoc Prawną objętą Przedmiotem Umowy
d)
system mieszany pozwala łączyć zasady rozliczeń i systemy
wynagradzania, o których mowa powyżej w punktach A-C
e)
system indywidualny pozwala dostosować wynagrodzenie do
specyfiki Pomocy Prawnej, Przedmiotu Umowy i potrzeb Klienta
f) w
majątkowych sprawach dotyczących Pomocy Prawnej w związku z postępowaniem
sądowym lub przed organami państwowymi przewiduje wynagrodzenie uzależnione od
wartości przedmiotu sporu, stopnia skomplikowania sprawy i ilości posiedzeń.
11.3.
Umowa może przewidywać oprócz
wynagrodzenia, o którym mowa w punkcie poprzedzającym, również premię
Kancelarii za osiągnięcie ustalonego wyniku.
11.4.
Jeżeli
Umowa nie określa wyraźnie sposobu wynagrodzenia Kancelarii przyjmuje się, ze
świadczenie Pomocy Prawnej należy się wynagrodzenie obliczane według systemu
godzinowego i ogólnie przyjętej w Kancelarii stawce godzinowej za dany rodzaj
usługi.
11.5.
W razie wyjazdów poza siedzibę Kancelarii na cały
dzień przyjmuje się, że świadczenie Pomocy Prawnej trwało 10 godzin, chyba, że
rzeczywisty czas pracy, wliczając również czas podróży zlecony przez Klienta,
był dłuższy.
11.6.
W przypadku
gdy świadczenie Pomocy Prawnej polega na prowadzeniu dla Klienta sprawy sądowej
lub sprawy przed organami państwowymi wynagrodzenie Kancelarii zwiększa się o
kwoty zasądzonego przez Sąd na rzecz Klienta zwrotu kosztów zastępstwa
prawnego, chyba że uzgodniono inaczej. Kancelaria jest upoważniona do przyjęcia
od osoby obowiązanej do zapłaty należności w związku z daną sprawą i
zarachowania ich na poczet wynagrodzenia.
12. ZASTĘPSTWO
12.1.
Jeżeli Kancelaria nie może samodzielnie wypełnić
Przedmiotu Umowy, Kancelaria może zarekomendować Klientowi inną kancelarię
dysponującą osobami posiadającymi odpowiednie uprawnienia zawodowe ( w
szczególności uprawnienia radcy prawnego, adwokata, rzecznika patentowego lub
doradcy podatkowego) w zakresie objętym Przedmiotem Umowy.
12.2.
Kancelaria
nie ponosi odpowiedzialności za działania i zaniechania, naruszenia lub wady po
stronie kancelarii, którą zarekomendowała Klientowi, o ile kancelaria ta ( w
momencie zarekomendowania jej przez Kancelarię ) spełniała wymagania określone
w poprzednim punkcie.
13. KORESPONDENCJA
13.1.
Kancelaria i osoby działające w jej imieniu mogą
porozumiewać się elektronicznie z Klientem, jego personelem, doradcami i innymi
osobami działającymi w jego imieniu i na jego rzecz. Klient ponosi
odpowiedzialność za ryzyka wynikłe z tytułu korzystania z takiej komunikacji (
obejmując m.in. opóźnienia, groźbę przechwycenia i nieupoważnionego dostępu do
takiej korespondencji, jak też ryzyko wirusów ), chyba że szkoda powstała
wskutek rażącego niedbalstwa lub winy umyślnej Kancelarii lub osób działających
w jej imieniu.
13.2.
Kancelaria
i Klient wzajemnie uzgadniają, że każdy z nich będzie odpowiedzialny za
utrzymywanie i ochronę własnego bezpieczeństwa i systemów.
14. KONFLIKTY INTERESÓW
14.1.
Strony zobowiązane niezwłocznie informować się
wzajemnie o wszystkich sytuacjach w których Kancelaria mogłaby narazić się na
konflikt interesów w rozumieniu Kodeksu Etyki Radcy Prawnego ( „Konflikt
Interesów”).
14.2.
W razie zaistnienia istotnego prawdopodobieństwa
wystąpienia Konfliktu Interesów Kancelaria podejmie wszelkie niezbędne środki
zgodne z Kodeksem Etyki Radcy Prawnego, aby uniknąć Konfliktu Interesów.
14.3.
Kancelaria dołoży najlepszych starań, aby wskutek
wystąpienia Konfliktu Interesów nie ucierpiały interesy Klienta.
14.4.
O ile nie narusza to zasad etyki wynikających z
Kodeksu Etyki Radcy Prawnego, świadczenie Pomocy Prawnej Klientowi na podstawie
Umowy nie powinno ograniczać świadczenia Pomocy Prawnej przez Kancelarię na
rzecz innych klientów.
15. TAJEMNICA ZAWODOWA I PRZEDSIĘBIORSTWA
15.1.
Kancelaria, jej pracownicy i osoby działające w jej
imieniu zobowiązani są zachować w tajemnicy wszystko, o czym dowiedzieli się w
związku ze świadczeniem Pomocy Prawnej na podstawie Umowy. Wszelkie informacje
uzyskane przez Klienta, które nie są dostępne publicznie w okresie świadczenia
przez Kancelarię Pomocy Prawnej w związku z Umową będą traktowane jako poufne.
W szczególności warunki Umowy są ściśle poufne i nie wolno ich( z wyjątkami
określonymi poniżej) ujawniać bez uprzedniej pisemnej zgody obydwu stron.
15.2.
Jeżeli Kancelaria, jej
pracownicy lub osoby działające w jej imieniu, zostaną zobowiązani do
ujawnienia informacji poufnych dotyczących Klienta odpowiednim władzom
publicznym, Kancelaria poinformuje Klienta ( o ile będzie to dozwolone i
wykonalne) o ewentualnym żądaniu lub obowiązku ujawnienia.
15.3.
Kancelaria nie będzie
wykorzystywać na potrzeby osób trzecich informacji poufnych uzyskanych od
Klienta oraz nie będzie wykorzystywać dla potrzeb Klienta informacji poufnych
uzyskanych od osób trzecich.
15.4.
O ile Kancelaria uzyska odpowiednią zgodę Klienta,
może wykorzystywać w swoich materiałach reklamowych i marketingowych informacje
o świadczeniu Pomocy Prawnej na rzecz Klienta.
16. ROZWIĄZANIE UMOWY
16.1.
Klient ma prawo rozwiązać Umowę w dowolnym czasie
ze skutkiem natychmiastowym poprzez złożenie Kancelarii zawiadomienia na
piśmie. Strony mogą osobno ustalić okres wypowiedzenia.
16.2.
W uzasadnionych przypadkach
Kancelaria może zdecydować o wypowiedzeniu umowy i zaprzestaniu świadczenia
Pomocy Prawnej na rzecz klienta w konkretnej sprawie albo we wszystkich
sprawach poprzez złożenie Klientowi zawiadomienia z odpowiednim wyprzedzeniem,
zgodne z przepisami prawa i Kodeksu Etyki Radcy Prawnego.
16.3.
W razie
rozwiązania Umowy, klient zapłaci wynagrodzenie Kancelarii i wydatki związane z
Umową do momentu zaprzestania czynności przez Kancelarię. O ile nie uzgodniono inaczej, uznaje się, że
doręczenie przez Kancelarię faktury opisanej w niniejszym punkcie obejmuje
zrzeczenie się przez Kancelarię dalszych roszczeń do wynagrodzenia z tytułu
Umowy.
16.4.
W przypadku rozwiązania Umowy niniejsze
postanowienia Ogólnych Warunków pozostają w mocy.
17. ROZWIĄZANIE
SPORÓW
17.1.
Kancelaria
i klient zobowiązuje się dołożyć w dobrej wierze starań, aby niezwłocznie
rozstrzygnąć spór lub roszczenie wynikłe lub związane z Umową w drodze
negocjacji lub poprzez skierowanie sprawy do mediacji.
17.2.
Jeżeli
podjęte negocjacje lub mediacja nie przyniosą pomyślnych rezultatów i o ile
strony nie uzgodniły inaczej, wszelkie spory wynikające z Umowy lub powstałe w
związku z Umową, w szczególności dotyczące jej ważności i skuteczności,
rozstrzygane będą przez sąd powszechny właściwy dla miejsca wykonania Umowy.
17.3.
Jeżeli
Klient jest Konsumentem właściwość sądu ustalona zostanie wyłącznie na
podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Strony mogą osobno
uzgodnić umowną właściwość sądu, jeżeli bezwzględnie obowiązujące przepisy
prawa to dopuszczają.
18. PRAWO
WŁAŚCIWE
Niniejsze
Ogólne Warunki podlegają prawu polskiemu i zgodnie z nim należy dokonywać ich
wykładni.
Alicja Wasiak
radca prawny
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz